Blender Tutoriál: Huhulák v lese

Vytvořeno v programu Blender 2.24 na systému GNU Debian - Lenny

Nejedná se o nejtěžší tutoriál, ale umožní nám se důkladně seznámit se základními funkcemi Blenderu, uživatelským rozhraním, osvětlením a objekty.

Krok 1: Huhulák

Spustíme blender. Pomocí X smažeme čtverec, který se defaultně umisťuje uprostřed scény.

obrazek

Pomocí mezerníku vložíme UVSphere. Vybereme mezerník | Add | Mesh | UVSphere. Necháme defaultní nastavení. Zazoomujeme pomocí + nebo myší(scroll) a pomocí S(size) rozšíříme kouly aby byla 4 ctverce široká.

obrazek

Toto bude základ našeho huhuláka.

obrazek

Teď přepneme na přední pohled(1 na numerické klávesnici) a stejně jako v předchozím kroku přidáme UVSpehere 2 do naší scény. Pomocí s ji zmenšíme na menší rozměr než původní a pomocí G ji přetáhneme nad větší kouly. Tato bude hlavou našeho huhuláka.

obrazek

Musíme dát pozor aby hlava seděla ve všech pohledech.

obrazek

Abychom si mírně ulehčili práci tak spojíme všechny části huhuláka dohromady: stiskneme B a pomocí výběru označímě obě části. Poté stiskneme Ctrl+J a vybereme "join selected meshes"

Nyvní vytvoříme huhulákovi obličej. Zůstaneme v předním pohledu a pomocí mezerníku zadáme Add | Mesh | Cone. Přepneme ne postraní pohled pomocí 3 na numerické klávesnici. Kužel bude nosem, ale zatím je velmi velký. Pomocí A odznačíme všechny body a potom vybereme body na základně kuželu. Pomocí s zmenšíme rádius. Přepneme se do Objekt módu pomocí Tab. Pomocí S zmenšíme nos a pomocí G napozicujeme na hlavu.

obrazek

Přepnem se do předního pohledu (1), přidáme kouly (UVSphere). Oči. Zmenšíme je na velikost uhlíku do očí. Pomocí tam přepneme do Objekt módu a napozicujeme oko na hlavu.

obrazek

Stiskneme shift + D a tímto zkopírujeme oko a usadíme na druhou stranu. Pomocí ctrl + J spojíme obě oči.

obrazek

Teď huhuláka obarvíme: vybereme tělo v Objekt módu a přepneme do "editing" menu pomocí F9. Klikneme na Set Smooth(aby bylo tělo hladší)

obrazek

Klikneme na "New" abychom tělu zvolili materiál. Klikneme na "Shading" pro vstup do shading menu.

obrazek

Materiál pojmenujeme "Sníh" a změníme RGB hodnoty na 1 pro dosažení bílé barvy. Také nastavíme hodnotu "Hard" na 1 a "Specularity" na zhruba 0.24.

Přepeneme do Solid módu pomocí Z. Změny se projeví po renderování scény pomocí F12.. nezapomeňte nastavit pomocí G a R kameru na huhuláka!!

To samé uděláme s nosem. Zde ale hodnoty nastavíme tak aby se výsledek podobal oranžové(mrkvi).

obrazek

Krok 2: Les

Les budeme umisťovat do zvláštní vrsty: vrstvu zvolíme tak že vybereme druhý obdélníček pod oknem se scénou. Přepneme do horního pohledu a přes mezeník vybereme vložení dalšího kuželu.

obrazek

S vybraným kuželem přejdeme do shading menu (F5). Klikneme na Add New a pojmenujeme materiál Strom. Potom vybereme Texture Menu.

Vybereme Add New pro přidání textury stromu. Vybereme Image, protože textura bude na obrázku. Klikneme na "load image" a vybereme zvolený obrázek. Nastavíme Xrepeat na 2. Přejdeme do material menu a vybereme Map Input. Vybereme Tube. S vybraným kuželem stiskneme F9 a vybereme Set Smooth.

obrazek

Nyní stačí zkopírovat jdenotlivé kužele (shift + D) napozicovat je nad sebe (G) a upravit velikost (S). Tímto dostane strom.

obrazek

Části stromu označíme a pomocí ctrl+J spojíme. Potom pomocí shift+D nakopírujeme stromy do scény.

obrazek

Krok 3: Finální scéna

Vybereme další vrstvu a přidáme pomocí mezerníku Add | Mesh | Plane. Zobrazíme všechny 3 vrstvy(vybereme je). Plochu zvětšíme aby byla větší než les a zarovnáme tak aby byla pod úrovní stromů a huhuláka.

Stiskneme F5 a pomocí Add New vybereme Sníh

Nyní si pohrajeme se světlem: vybereme light-lamp .. maly krouzek ve scene, prepneme se do Shading Menu (F5), klikneme na "Lamp Buttons" a zvolíme "Sun". Potom pomocí G R umístíme světlo na "oblohu"(někam nahoru aby dobře osvětlilo scénu).

obrazek

"Sun" bohužel ale nevrhá světlo. Pouze "spot" to umí,takže ho přidáme: mezerník | Add | Lamp a v Shader menu zvolíme Spot a OnlyShaow takže na scéně bude stín. Sv2tlo pomocí G a R napozicujeme a máme hotovo!

obrazek

Gratuluji! Toto je vaše první scéna v huhuláka v Blenderu. Zdrojový soubor najdete zde.